Zarządca infrastruktury zapowiada teraz zakończenie prac umożliwiających wznowienie ruchu pomiędzy Oleśnicą a Kępnem na połowę roku 2028. Oznacza to kolejne niewielkie przesunięcie terminu względem deklarowanego niedawno przez Ministerstwo Infrastruktury. Wciąż nie jest znana data elektryfikacji trasy.
Na łamach „Rynku Kolejowego” szeroko opisywaliśmy
problemy związane z trwającą modernizacją linii kolejowej 181 na odcinku Oleśnica – Syców – Kępno. Choć pierwotnie zakładano finalizację robót w połowie, a potem pod koniec 2026 r., MI poinformowało w październiku, że trasa zostanie oddana do użytku w pierwszej połowie roku 2028. Najprawdopodobniej nie będzie wówczas możliwy ruch pociągów elektrycznych.
PLK: Otwarcie za ponad 2,5 roku
PGE Energetyka Kolejowa wskazuje bowiem na konieczność budowy dwóch nowych podstacji trakcyjnych oraz modernizacji dwóch już istniejących. Wciąż nie zakończyły się uzgodnienia w tej sprawie, a same roboty mogą potrwać niemal cztery lata. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego ogłosił więc w sierpniu, że spodziewa się możliwości uruchomienia połączeń obsługiwanych trakcją elektryczną dopiero w 2029 r.
Dalszym korektom ulega przy tym termin zakończenia robót innych niż związane z zasilaniem. – Prowadzimy inwestycję na linii kolejowej Oleśnica – Kępno, która umożliwi przywrócenie połączeń pasażerskich i towarowych w ruchu spalinowym w połowie 2028 r. – mówi teraz Marta Pabiańska z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przypomnijmy, że MI wskazywało niedawno
na pierwszą połowę tego samego roku. Można więc było zakładać, że roboty zakończą się nieco wcześniej, niż deklaruje teraz zarządca infrastruktury.
Data elektryfikacji wciąż niekonkretna
PLK zapewniły nas, że nie rezygnują z elektryfikacji odcinka. – Z uwagi na brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej w tym rejonie prowadzimy aktualnie rozmowy z operatorami sieci w sprawie zapewnienia zasilania – stwierdziła nasza rozmówczyni. Ponownie nie podała jednak choćby orientacyjnej daty udostępnienia przewoźnikom możliwości obsługi linii trakcją elektryczną.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego zadeklarował niedawno, że do czasu opóźnionego otwarcia linii 181 utrzyma
kursy komunikacji autobusowej KD z Oleśnicy do Sycowa. Między Sycowem a Kępnem żadna forma kolejowej komunikacji zastępczej nie funkcjonuje. Samorządy nie planują wydłużania trasy autobusów przewoźnika.